کد خبر: 1336729
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۴ - ۰۲:۴۰
«نوک‌آویز» پیوند تلاش  و مسئولیت یک دهه هشتادی  از قاب موبایل «نوک‌آویز» به کارگردانی حمید عالی و مسعود معماری با تکیه بر شور درونی برای دنبال کردن علاقه شخصی و دغدغه کمک به خانواده از طریق پرورش حیوانات، تولید شده است
الناز برکاتی

جوان آنلاین: «نوک‌آویز» به کارگردانی حمید عالی و مسعود معماری با تکیه بر شور درونی برای دنبال کردن علاقه شخصی و دغدغه کمک به خانواده از طریق پرورش حیوانات، تولید شده است. این اثر با روایت صادقانه از زندگی روزمره و نمایش جذابیت‌های زیست روستایی، در بخش فیلم ما پانزدهمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار مورد تقدیر داوران قرار گرفت. 
 
به گزارش «جوان» مسعود معماری، کارگردان مستند «نوک‌آویز» درباره ورود خود به عرصه هنری گفت: ورود من به دنیای فیلمسازی به‌صورت اتفاقی و از طریق حضور در یک کارگاه آموزش فیلمسازی در باغ‌شهر فین استان هرمزگان رقم خورد. این کارگاه که در یکی از بازارچه‌های محلی و به همت استاد حمید عالی‌زاده و شاگردان ایشان برگزار شد، دعوت آنها از من برای شرکت در کلاس، آغازگر مسیر فیلمسازی‌ام شد. پس از شرکت در دوره و ساخت چند اثر کوتاه، اثر «نوک‌آویز» تولید شد و علاوه بر جشنواره مردمی فیلم عمار، به سایر جشنواره‌ها نیز راه یافت. 
معماری در ادامه افزود: «نوک‌آویز» به طور خاص بر زندگی روزمره من به عنوان یک دانش‌آموز متمرکز است. محور اصلی اثر، نمایش شور و اشتیاق بی‌پایان فردی است که با انگیزه درونی قوی به سمت علایق خود حرکت می‌کند و در مسیر دستیابی به آنها مصمم است. یکی از دغدغه‌های مهمی که در این اثر مورد توجه قرار گرفته است، پرورش خانگی حیوانات از جمله مرغداری کوچک و تولید تخم‌مرغ بود. علاقه به حیوانات و توجه به منفعت خانوادگی دو دلیل اصلی انتخاب این موضوع و تولید اثر بود. 
کارگردان «نوک‌آویز» درباره هدف از ساخت این اثر بیان کرد: هدف از ساخت این اثر از طریق قاب موبایل، تلاش برای به تصویر کشیدن انجام کاری بود که هم به رشد شخصی کمک و هم به عنوان یک اقدام عملی، بخشی از بار مسئولیت‌های خانواده را سبک کند. معماری درباره چالش‌های ساخت اثر اظهار کرد: حمایت از استعداد‌های نوجوانان که علاقه و انگیزه درونی دارند، برای شکوفایی آن‌استعداد‌ها حیاتی است. ساخت این اثر در دوران نوجوانی، چالش‌هایی نظیر لزوم کسب اعتماد جامعه را به همراه دارد، با این حال حمایت بی‌دریغ خانواده و حمید عالی‌زاده که راهنمایی و هدایت فنی و هنری پروژه را به عهده داشته است، نقطه قوت فرایند ساخت «نوک‌آویز» به شمار می‌روند. 
معماری در ادامه گفت: نقطه عطف قابل تأمل در ساخت «نوک‌آویز» استفاده از تلفن همراه به عنوان ابزار اصلی فیلمبرداری بود. این اثر توانست در ششمین دوره از المپیاد فیلمسازی و جشنواره مردمی فیلم عمار با فیلم‌هایی که از طریق دوربین‌های حرفه‌ای و پیشرفته ساخته شده بودند، رقابت کند. 
کارگردان این اثر در ادامه بیان کرد: برجسته‌ترین ویژگی که به نظر می‌رسد موجب جلب نظر داوران شده است، اصالت و نزدیکی اثر به واقعیت روزمره است. در شرایطی که بسیاری از جوامع شهری از سبک زندگی سنتی فاصله گرفته‌اند، این فیلم توانست تصویری ملموس از یک زندگی تقریباً روستایی و تلاش برای حفظ دغدغه‌های اصیل ارائه دهد که این تضاد فرهنگی توانست توجه هیئت داوران جشنواره عمار را به خود جلب کند. 
معماری در پایان خاطر نشان کرد: انگیزه اصلی برای ارسال این اثر به جشنواره‌مردمی فیلم عمار، محک زدن توانمندی‌ها و سنجش میزان تأثیرگذاری کار در مقیاس وسیع‌تر است.

برچسب ها: موبایل ، فرهنگ ، سینما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار